Trung thành với kỹ thuật sơn dầu của các bậc thầy cổ điển, thêm tính duy mỹ và cầu toàn, tranh của Minh thường tỉ mỉ đến từng chi tiết. Mỗi bức tranh là câu chuyện anh kể về những điều trông thấy trong cuộc sống, là suy tưởng giao hoà giữa thế giới nội tâm và thế giới ngoại cảnh, như anh từng chia sẻ: “Tôi vẽ những gì có ở trong con người mình, trong tim mình, tư tưởng nghệ thuật của tôi chính là con người tôi”.
Có thể khẳng định rằng Mai Duy Minh là một trong những hoạ sĩ theo đuổi trường phái Hiện thực thành công nhất Việt Nam hiện nay. Thành danh với những sáng tác Hiện thực pha hoà Siêu thực và lối vẽ sơn dầu cổ điển, có lẽ ít người còn nhớ Minh từng có một triển lãm theo phong cách nghệ thuật đương đại mang tên “Tổ hợp không gian” (năm 2002 - do Atena Gallery tài trợ và tổ chức). Đó là triển lãm cá nhân đầu tiên của Minh, là dấu ấn một giai đoạn vẽ Trừu tượng (và có thể là duy nhất) trong sự nghiệp sáng tác nghệ thuật của anh.
Cuộc triển lãm đã đem đến những tiếng vang nhất định với những người quan tâm đến mỹ thuật Việt thời mở cửa. Hoạ sĩ Đặng Quý Khoa khi đó đã nhận xét: “qua triển lãm, những tác phẩm sơn dầu … trình bầy sự thấu cảm trước cuộc sống, không chỉ bằng thị giác bản năng - mà là sự trăn trở của tình cảm đầy cá tính - những câu hỏi về cuộc sống đang diễn ra trong bề bộn suy tư - những đối lập trong, đục nơi thực tại. ”. Các tác phẩm phối hợp cấu trúc không gian giữa "có hình" và "không có hình", tạo thành “một tổ hợp không gian bề bộn, nhiều tầng, đan xen từ hình ảnh khách quan đã quay về hướng nội, như cùng hoạ sĩ bay lượn trong không gian nhiều tầng thực ảo” với “màu sắc trong sáng mà u uẩn”.
“Thiếu nữ”, “Vũ điệu ” và một số tác phẩm trong triển lãm “Tổ hợp không gian” hiện thuộc bộ sưu tập của Atena Gallery. Đây là thành quả của cuộc hành trình đầu tiên và duy nhất của Mai Duy Minh với Trừu tượng, Atena Gallery xin mời bạn cùng thưởng thức.
---
ARTIST MAI DUY MINH (1976) – THERE ONCE WAS A “SPATIAL COMPLEX”
To most Vietnamese art lovers, Mai Duy Minh is surely not an unfamiliar name. When referring to Mai Duy Minh, we usually promptly call to mind the grand scenic paintings with large layout, and human figures drifting in surreal space filled with illusory light and haunting yellow colour. Dedicated to using classical oil painting techniques from preceding virtuosos before integrating his own aesthetic and perfectionistic elements, Minh's paintings are often meticulous to every detail. Each painting is a distinctive tale about what he has witnessed in his life and, at the same time, a reflection on the harmony between his inner mind and the outer world, as he once shared: “I paint what exists inside my body and my heart, and my artistic mind-set is my whole being.”
It can be said that Mai Duy Minh is one of the most successful artists pursuing Realism in Vietnam. Renowned for his creations that perfectly synthesize Realism and Surrealism, and well-trained classical oil painting techniques, not many people might have recalled that Minh once held a contemporary art exhibition named “Spatial Complex” in 2002 (sponsored and hosted by Atena Gallery). That was Minh’s first solo exhibition, which marked a chapter of dedicating himself to Abstract (and might be the only one) in his artistic career.
The exhibition had built a winning reputation and attracted certain attention of Vietnamese art lovers in the open-door period. Artist Dang Quy Khoa commented: “The oil paintings presented in the exhibition […] have expressed the empathy with life, not only by means of visual instinct but also through the restlessness of a passion filled with individual characteristics, the questions about the ongoing life enveloped in tumultuous thoughts, and the contrast between transparency and opaqueness in reality.” These works incorporate the dimensional structure between "formed" and "formless", which constructs "a chaotic and multi-layered spatial complex, interwoven from objective images turning inward (finding answers from yourself by way of retrospection and introspection), seeming to be floating along the painter in the multidimensional virtual reality space” with “translucent but melancholic colours”.
“Mademoiselle”, “Danse” and a few other works that were displayed in the exhibition “Spatial Complex” now belong to the collection of Atena Gallery. This is the fruition of Mai Duy Minh’s first and only odyssey with Abstraction, which Atena Gallery would like to kindly invite you all to come and enjoy.
Atena Gallery
Link nội dung: https://nguonluc.com.vn/hoa-si-duy-minh-1976-da-tung-co-mot-to-hop-khong-gian-a581.html